søndag 9. juni 2013

Galleblæren Testing og behandling


 Du har blitt fortalt at du kan ha galleblæren problemer, etter å forklare dine symptomer på kvalme, magesmerter (spesielt etter å ha spist), diaré og mangel på energi. Men siden galleblæren problemer kan likne andre abdominal problemer, er det klokt å fastslå nøyaktig hva som skjer.

En av mine bekymringer om trenden jeg ser er at det ikke er nok utdanning og diskusjon om årsaker og løsninger alternativer. Veldig smarte folk snubler rundt, forvirret for mye av tiden om hva de skal gjøre. Den type forvirring jeg ser er tester som har som formål var ikke tilstrekkelig forklart, eller hva andre testene var tilgjengelig, og hvorfor de kan være verdifulle.

Da jeg spurte mine Facebook-venner hva deres erfaringer var med kolecystektomi deres lærte jeg at alle hadde ulike erfaringer. Noen ganger symptomene ikke ble mildnet av operasjonen for å fjerne sine gallbladders, noen ganger de var. Noen ganger kunne de fortsette å spise akkurat hva de hadde før deres galleblæren "ble syk", og noen ganger de måtte dramatisk endre sine dietter, eller lider ubehagelig konsekvenser. Ingen av dem følte at de hadde fått forklaringer om hva som skjer eller hva du kan forvente, og heller ikke om hva du skal gjøre for å ta vare på seg selv i fremtiden.

Mitt forslag er å lære så mye om alle mulige tester du kan komme til å finne ut nøyaktig hva som er galt, og deretter for å lære om de forskjellige behandlingene, slik at du kan gjøre det beste informert beslutning mulig.

Her er en rask liste over tester du kan vurdere. Ta denne listen og gjøre mer forskning, slik at du har en dypere forståelse av hva som blir testet og hvorfor.


 

 CBC - komplett blodprosent

 Ulike ekstra blodprøver, sjekke elektrolytter og nyrer

 LFT - leverfunksjonsprøve

 sjekk blodets amylase og lipase nivåer

 ultralyd

 abdominal x-ray, på jakt etter ting som gallestein

 CT - datamaskin tomografi, ser på abdominal organer

 HIDA skanning eller choloscintography - radioaktivt test med Hydroxy iminodiacetic Acid å teste galleblæren funksjon

 OCG - oral cholecystogram å diagnostisere gallestein

 IVC - intravenøs cholangiogram

 MRI (men med galleblæren det heter magnetisk resonans cholangiopancreatography, eller MRCP) for detaljerte galleblæren bilder

 ERCP - ERCP å injisere fargestoffer inn i kanaler av galleblæren, lever og bukspyttkjertel slik at de dukker opp på røntgenbilder

 Endoskopisk ultralyd for en nærmere titt på organer

Som jeg har snakket med galleblæren-svekket venner på telefonen og på Facebook, er ett punkt jeg har lagt merke til at alle reagerer på sine galleblæren situasjon og kirurgi annerledes. En tanke for det er kanskje deres leger har ikke forsket på problemet grundig nok og ikke får til kilden til problemet. Kanskje noen operasjoner ikke har vært nødvendig for at problemet fortsatt eksisterer etterpå. MedicineNet.com enig med min teori, og legger til at gallestein var ikke problemet, var gallestein igjen i kanalene, eller var det gallegang problemer i tillegg til gallestein. Detaljert undersøkelse vil gå en lang vei å hjelpe deg å ta de riktige tiltakene og erfaring lettelse.

Her er en rask oversikt over hva som er dine behandlingstilbud er. Du trenger flere:


 

 riktig kosthold

 cholesystectomy - kirurgisk fjerning av galleblæren

 sphincerotomy - pakke ut gallestein fra gallegangene, før eller etter galleblæren fjernes

 ESWL - ekstrakorporeal sjokkbølge lithotripsy

 medikamenter for å oppløse gallestein

Hva er risikoen ved de ulike behandlingstilbud? Spise et riktig kosthold vil gjøre deg sunnere på mange nivåer, uansett hva annet du gjør. Men de andre alternativene har mulige konsekvenser.

 Fra Anestesi:


  Blodpropp, i bena eller lungene

 Pusteproblemer

 Narkotika reaksjoner

 Hjerteproblemer

 Lungebetennelse

 Fra Surgery:


  Gallegang skade

 Blødning

 Infeksjon

 Pankreatitt

 Tynntarmen skade

Jeg har ikke svart på spørsmålet om hvorvidt dietter med svært bearbeidet mat bidrar til galleblæren problemer, eller hvis galleblæren fjernes er en trend. Og jeg tror ikke det er er en kjepphest, om de åpenbart er vanlig. Min konklusjon? Spis mer sunt. Det gjør ikke vondt å feile på siden av forsiktighet når det kommer til kosthold og helse. I verste fall, vil du være sunnere å gjenopprette fra kolecystektomi din.

Etter mitt studium av denne medisinske situasjon jeg ikke føler meg ganske så engstelig om Rock sak. Mens han spiser en lav-fett diett allerede, det er ting han kunne gjøre for å gjøre sin mer "galleblæren-vennlig". Men, på hans alder, er det verdt å fjerne noen av dine favoritt matvarer fra kostholdet sitt? Jeg gjetter at han tenker det er nok ikke hva han ønsker å gjøre. Hva skal du gjøre om kostholdet ditt for å holde galleblæren sunt?

Vet vi egentlig nok om galleblæren funksjoner, eller samhandler med andre deler av kroppen, som skal fjerne det så lett? Som med mandlene og vedlegg, bør vi gjøre mer forskning? Bedre vi er av å finne ut hvordan du kan holde gallbladders sunt i stedet for bare å ta dem ut når syke, eller når vi tror de er syke?