torsdag 13. juni 2013

Friske ideer


 Friske ideer i San Diego og Southern Riverside Counties

Har du noen gang stoppet for å tenke hva du kjøper når du plukker opp noen urter eller noen tomater på matbutikken? Selv hva de begrepet "økologisk" på ditt lokale marked?

Jeg har alltid vært en forkjemper for å spise fersk sunn mat og ta vare på kroppen min. Det har vært en livslang ritual.

Min mor var den første til å påpeke betydningen av å spise riktig og spise riktig mat. Da jeg var ung, hadde vi alltid frisk frukt på kjøkkenet og min familie gjorde weekendreiser til gården landet for å plukke frukt og grønnsaker som var tilsynelatende frisk. Jeg må innrømme tilbake da vi også spiste for mye stekt mat som i dag har blitt medisinsk knyttet til alle typer dårlige helseproblemer.

Generelt har jeg lært at frisk frukt og grønnsaker har alltid vært nødvendig for optimal helse i våre dietter.

Nå som jeg er 60 år gammel, og gift med en vakker sunn samvittighetsfull kvinne som gjentatte ganger øvelser i meg viktigheten av å spise sunt hver dag. Min kone er flittig om hva som er bra for meg, hva som er dårlig for meg, bør du ikke spise det, spiser dette fordi jeg vil at du skal være rundt i lang tid! Så er det dette Dr. OZ fyr på TV som sikkerhetskopierer alt hun sier med medisinsk forskning. Jeg må innrømme, hun må være rett, fordi selv om hun er fem år yngre enn meg at hun kunne passere for å være i hennes tidlige trettiårene, så tilsynelatende hun må gjøre noe riktig. Kanskje det er hva du spiser!

Det går alt tilbake til, hva du spiser er hva du er.

Så tilbake på matbutikken sto jeg der lurer på, er grønnsaker og urter vi kjøper virkelig frisk og sunn? Jeg spurte meg selv flere spørsmål, spesielt med hensyn til tomatene.

Jeg lurte på når disse tomatene ble plukket. Hvor mye veksthormoner fikk de å bli så stor og rød for tidlig?

Hvor mange plantevernmidler ble brukt til å holde unna insekter?

Jeg ser for avlingen støvkost sprøyting kjemikalier på planter, og den tanken alltid skremmer meg. Hvor lang tid tok disse tomater sitte i bilen på vei før de treffer kjøpmenn hyllene? Som satte dem på hyller, hvor mange mennesker berørt eller presset dem før jeg plukket den opp? Er det kommer til å smake friskt, eller enda bedre være sunt for meg?

Dagligvarebutikk sier det, men hvordan kan jeg være sikker? Jeg personlig kan ikke tro at dagligvareforretning prosessen er verken friske eller trygg. Tar jeg ordet av kjøpmann? Jeg pleier å tenke ikke!

Hva er løsningen da?

Jeg sier dyrke din egen trygge og sunne råvarer! Hvorfor ikke? Jeg husker da jeg var en gutt i Maryland, hadde vi en hage, og vi spiste de naturlige grønnsaker som kom ut av det. Hver vår min familie ville gjøre meg og min søster rotor til hagen og plante den. På den tiden da jeg var liten, mislikte jeg arbeidet med. Nå som jeg er voksen, kan jeg sette pris på de helsemessige fordelene og moro av å plante og se min egen hage vokser.

Jeg kan huske det tok flere helger. Jeg hadde mye bedre ting å gjøre, liker å spille og ha det gøy, men mine foreldre ikke gi oss noen andre alternativer.

Mens jeg tenkte på barndommen min, la jeg ned tomat på kjøpmann og dro hjem for å finne ut hvor du skal sette en hage i min egen bakgård.

Verftet vi har i dag er ikke så stor som den da jeg var liten, så litt planlegging måtte skje. Jeg leste noen artikler som sa du trengte seks pluss timer med sollys, noe som ikke var mulig på den lille flate landet i min bakgård.

Det var allerede en kortstokk, en grill, og en badestamp, men ingen plass for en hage. Det var bare en 12 fots bakken til den ene siden av den solfylte verftet som var et alternativ. Et tre måtte komme ned. Så det var jeg, å ta ned treet og mine planer for hagen begynte. Mitt eneste valg var å gjøre en lagdelt, hevet sengen hage med fire nivåer og trapper går opp for enkel tilgang.

Å være en dyktig håndverker Jeg var sikker på at alt ville ordne seg. Etter noen back-breaking arbeid, for å grave og bygge hagen tok det omtrent to helger for å designe og produsere.

Etter det kjedelige arbeidet var ferdig, måtte jeg bare legge litt jord og plante mine planter. Mitt hjem hagen var ferdig! Nå er alt jeg måtte gjøre var å legge vann og kjærlighet.

Om seks uker senere begynte jeg å høste min råvarer og vet nå at jeg virkelig spise sunn trygg mat. Foruten å bli en ressurs for min eiendom, forutsatt at nye planering av hagen meg med en aura av skjønnhet og tilfredshet. Min mat var nå svært frisk med ingen sprøytemidler eller kjemikalier. Min beslutning var å bruke alternative, økologiske metoder å dyrke mine grønnsaker.

Hva en spennende for min kone, som også er en god kokk, å gå ut i bakgården for å plukke henne urter for å krydre sine daglige måltider. Akkurat som Tyler Florence på matlaging kanal!

Det er så mange fordeler av å ha din egen hage. De største fordelene er å vite at produsere kom fra en hage som du vokste frisk med kjærlighet, kjemisk fri.

Jeg følte meg så inspirert og opprømt om hva jeg laget, jeg har nå bestemt seg for å starte en liten bedrift gjør hevet sengen hager.